אופקים - לילדים שוחרי דעת (ג')

מתוך אופק
גרסה מ־07:13, 11 בינואר 2011 מאת אבי דבאח (שיחה | תרומות)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | צפו בגרסה נוכחית (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

רשימת הקורסים - תשע"א

חשיבה מתמטית

שרה קלאי / ליאת ארלן

הקורס מעניק צוהר לעולם מתמטי חי ומגוון, עשיר ומקושר לחיי יומיום. מתוכו התלמידים מגדילים את הבנתם לגבי מתמטיקה, שהינה רחבה בהרבה מתחום החשבון. בין הנושאים שידונו יהיו מספרים גדולים והשיטה העשרונית, לוחות כפל, רבועי קסם, משולש פסקל, חוקיות, סדרות צורניות של היוונים והקשרים ביניהן וחידות מספריות.

כל הלימוד יתבצע בליווי פעילויות יצירתיות ומשחקים. לדוגמא: יצירת קלפי משחק על ידי התלמידים בכתב משלהם, אשר באמצעותם יפתרו פאזלים שונים של הזזות; יצירת לוחות חומר בכתב היתדות הבבלי; יצירה של משולש פסקל, בהתאם לזוגיות או אי זוגיות המספרים וקבלת דוגמא מרהיבה ופרקטלית. המשחק הקדום - מנכלה – יככב בקורס, וילווה את התלמידים לאורך כל הקורס וגם בשנים הבאות.

יסודות התאטרון

נטע שחר

התלמידים יכירו את עולם התיאטרון ככלי עזר לפיתוח היצירתיות והדמיון, להכרה עצמית ולגיבוש הביטחון העצמי. נלמד את טכניקת המשחק המשלבת הבנה, העברת מסרים, אחריות, תזמון ושימוש בעולמו הפנימי של השחקן: רגשות, זכרונות, פחדים וכו'. השעור נבנה בדרך של גירוי, פעולה, משוב, תיקון ותכנון מחודש, תוך כדי תהליך אישי יצירתי, כדרך להבנת הדמויות והמצבים עליהם עובדים.

הקורס ניתן לתלמידים בשנתם הראשונה באופק, ובמהלכו יש עיסוק בנושאים הקשורים גם למצוינות, לציפיות הסביבה מהילדים, להתמודדות עם קשיים ואתגרים, לפרפקציוניזם ועוד. בקורס יש שילוב של עבודה אישית ועבודה קבוצתית.

הגיון מילולי

עזי לוי

הקורס מפתח את החשיבה המילולית באמצעות מגוון פעילויות וחידות, ותוך כדי כך גם מעשיר את השפה העברית שבה משתמשים התלמידים. נעסוק במגוון טכניקות, כמו אנגרמות, פולינדרומים, משמעות כפולה, מילה בתוך מילה וגימטריה. נלמד טכניקות לפתרון תשבצי הגיון ולבניית תשבצים כאלה.

התכנית כוללת חידות היגיון ובעיות מילוליות, שפתרונן דורש חשיבה יצירתית, יציאה מהמסגרת התבניתית של המילה וגלישה לרבדים ללא גבולות השפה. האתגרים שיוצבו בפני התלמידים הם בעלי סדר קושי עולה.

קופסאות שחורות

נטע הרן

"קופסא שחורה" הינה מערכת או תופעה שהרכבה ואופן פעולתה נסתר מעינינו.

בקורס לומדים התלמידים על מערכות פיזיקליות המתגלות בתופעות המוכרות לנו מחיי היום יום. לאחר פיצוח והבנת התופעות, התלמידים מיישמים את הידע על ידע בניית מערכות המבוססת על העקרונות המדעיים שנלמדו. למשל, בניה של צעצוע מוכר מחיי היומיום המבוסס על עקרון הסימטריה הסיבובית – הקלידוסקופ, או פענוח של הרכב משחת השיניים והכנת משחת שניים אישית.

במהלך הקורס מתייחסים לדומה והשונה בין תהליך הפיצוח שעוברים בכיתה לבין תהליך פיצוח הקופסאות השחורות של החוקר במעבדה. המפגשים מחולקים לסדרות בהן מנתחים הילדים תופעות השייכות לתחום מסוים.

מסע בין תרבויות

רותי מתתיהו

נלמד על תרבויות קדומות כמו התרבות המצרית, האצטקית, המאיה ועוד. נכיר את הסמלים של כל תרבות, את הטקסים המאפיינים אותה וההיסטוריה.

הקורס ישלב את הידע ההיסטורי והאנתרופולגי עם יצירה אמנותית, כאשר התלמידים יצרו יצירות בדו-ממד ובתלת-ממד בהשראת כל תרבות.

בוטניקה בחממה

יעל בר ציון

בקורס נכיר את עולם הצומח ונתנסה בדרך עבודה מדעית. מנושאי הלימוד: מאפייני יצור חי, חלקי הצמח, מיון העולם החי וצומח, שלבי החקר.

נתייחס לקשר בין הצמח ובין עונות השנה והשפעתן עליו. נעקוב אחרי החוקיות שבטבע, ונראה איך היא מתבטאת בעולם הצומח. נלמד על ניסויים מפורסמים בהיסטוריה של המדע, כמו גילוי התאים על ידי רוברט הוק במאה ה-17.

נעבוד בחממה הלימודית הקיימת באופק, נגדל צמחים בתנאים שונים ונעקוב אחרי התפתחותם משבוע לשבוע.