חורב

מתוך אופק
גרסה מ־07:29, 23 באפריל 2007 מאת Alice (שיחה | תרומות) (דף חדש: ==מחצית ראשונה, תשס"ז== ===כתות ג'-ד'=== '''חושבים וקוסמים''' מורה: נטע הרן קסמים מטבעם משאירים את הצופה פעור ...)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | צפו בגרסה נוכחית (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מחצית ראשונה, תשס"ז

כתות ג'-ד'

חושבים וקוסמים

מורה: נטע הרן

קסמים מטבעם משאירים את הצופה פעור פה וסקרן. בתוכנית זו אנו מנסים לפצח את הסוד שמסתתר מאחורי הקסם. דרך הקסמים אנו מגיעים למושגים מתחום המדעים, הטכנולוגיה והמתמטיקה. לצד העיסוק במושגים מתחומי הדעת השונים מהווה נושא הקסמים גם הזדמנות לטיפוח מיומנויות חשיבה וחקר שונות. כל קסם שבו נתבונן מהווה סיטואציה המזמינה חשיבה יצירתית לצד עבודה שיטתית. כל קסם מזמין את התלמיד להעיז ולהציע פתרונות בלתי שגרתיים, ולחשוב באופן ביקורתי ויצירתי.
הקורס בנוי באופן כזה שבכל מספר שיעורים עובדים התלמידים על קסמים הקשורים למושג מסוים, בד"כ תוך עיסוק במיומנויות טכנולוגיות, ויוצרים קסם המבוסס על העיקרון שנלמד.

פיזיקה של צעצועים

מורה: קובי הורן

המשחק בצעצועים מזמן לילדים מלבד הנאה גם אפשרות להתפתחות אינטלקטואלית ושיפור מיומנויות מוטוריות שונות. התבוננות מעמיקה יותר בטיבם של הצעצועים מאפשרת חשיפה לעולם המדע שמאחורי הצעצועים. התלמידים בקורס יידרשו לחשוב על העקרונות הפיסיקליים המנחים בבנייתם של הצעצועים, מעבר למשחק הפונקציונאלי בהם. התלמידים ייחשפו למושגים מעולם החשמל והמגנטיות, שיווי משקל ומרכז כובד ויבינו את אופן פעולתם של מנגנונים שונים המפעילים צעצועים מוכרים מחיי היומיום.
בכל פעילות נתבונן בצעצוע או משחק מוכר, ננתח אותו, נבין את העקרונות הפיסיקליים העומדים בבסיס הפעלתו ולאחר מכן נבנה אותו בעצמנו.

כתות ה'-ו'

פלסטיק ופולימרים

מורים: מירי גרוס, משה ריבן

מבנה התוכנית כקהיליית חקר, כאשר הקבוצה, כקבוצת מחקר, חוקרת את נושא הפלסטיק מנקודות מבט שונות שמעלים התלמידים. תהליך המחקר הכיתתי משלב עיסוק מפורש במיומנויות החשיבה והחקר תוך עיסוק בנושאים ומושגים מרכזיים מתחומי הכימיה והפיסיקה. בכל המפגשים, הלמידה פעילה ומשלבת עיסוק הן בתיאוריה והן במעשה. במהלך הקורס מתנסים התלמידים בהקמת "מפעל פלסטיק", הם עוסקים במחקר ופיתוח של מוצר ייחודי, תכנון דרכי שיווק של המוצר, קביעת מטרות, קביעת תפקידים ובסופו של דבר מכירת המוצר, תוך עמידה בתחרות עם "מפעלים" נוספים.

חוקרים ומשגרים

מורה: משה ריבן

הקורס חוקרים ומשגרים מורכב משתי יחידות חקר העוסקות בנושאים הקשורים בכוח ובתנועה.
ביחידה הראשונה (8 מפגשים) – טילי טילים, לומדים התלמידים דרך תכנון, בניה ושיגור של טילים מושגים הקשורים במבנים אווירודינמיים ובחוקי כוח ותנועה. הדגש ביחידה הוא על פיתוח מיומנויות חקר כאשר הילדים מעלים שאלות, מתכננים ניסויים ומבצעים אותם. מסיקים מסקנות, מגיעים להכללות וקובעים כיוונים אפשריים להמשך המחקר.
ביחידה השנייה (8 מפגשים) התלמידים בונים כדור פורח ודרכו הם נחשפים למושגים הקשורים בגזים, בציפה ובצפיפות.

מתמטיקה - חידודי מוח

מורה: רני קלאי

מתמטיקה היא הרבה יותר מחשבון. באמצעות עבודה מתמטית מרחיב האדם את הדעת. בקורס נגלה את נפלאות המתמטיקה ואת יופייה דרך חידות היגיון, אתגרי חשיבה וקסמים שבבסיסם ניתן למצוא עקרונות מתמטיים. במהלך הקורס מתוך מחקר ומשחק נכיר עקרונות מתמטיים חדשים וניישם עקרונות מוכרים בדרך מגוונת ומאתגרת. יחד ננסה לפתח עם הילדים מגוון אסטרטגיות בהן ניתן לגשת לבעיות חדשות - נלמד להסתכל על בעיות באסטרטגיות שונות תוך חיפוש דפוסים, ציור תמונות, עבודה לאחור, אלימינציה של אפשרויות ודרכים נוספות. באמצעות המתמטיקה נעורר שאלות כמו "האם זה אפשרי?" ו"מה היה קורה אילו?".