כתות ד'/מגלים וממציאים

מתוך אופק
קפיצה אל: ניווט, חיפוש

מורה: יוסי דברה


בקורס נדבר על חשיבות ההמצאה והגילוי כנדבכים בהתקדמות התרבות האנושית במהלך ההסטוריה. נדבר על תגליות והמצאות ששינו את פני העולם והיו נקודות מפנה תרבותיות והסטוריות. נכיר מגלים וממציאים, על תקופתם , מניעיהם ותשוקתם להמציא, לגלות ולחדש. הקורס יעביר לילדים את חוויית המגלה /הממציא – ויעמוד על אופן החשיבה המיוחד שלו כגורם להישגיו.


מטרות הקורס:

  • פיתוח מחשבה יצירתית והתנסות פעילה של התלמידים ביצירה, המצאה, ציור ואומנות, כתיבה ובניית דגמים שונים.
  • הרחבת הדעת של התלמידים בידע כללי, הסטורי ומדעי.
  • לעורר גירוי וסקרנות להמשך חקר וקריאה בבית.
  • פיתוח חשיבה והתנסות רב תחומית.


רציונאל הקורס:

המבט החוקר והסקרן שנביט במהלך הקורס אל עבר עולמם המרתק של המגלים והממציאים, עשוי להביא את התלמידים לתובנות חדשות והסקת מסקנות על תקופתנו, על חיינו ועל העתיד.

הכרת ההבדל בין המגלה והממציא לשאר האנשים תעורר אותם לראות דברים באופן שונה וכך יפחת החשש מחשיבה לא סטנדרטית ומשבירת פרדיגמות.

הנושאים המגוונים עליהם נדבר ושילוב אמצעי המחשה ולימוד בתחומי מדע, טכנולוגיה, הסטוריה, אומנות, מוסיקה ועוד, יעוררו בילדים הבנה ראשונית וניצנים לרב תחומיות שכל כך נדירה בימנו. המסר אותו יקבלו ויפנימו - שגם הם יכולים להיות מגלים וממציאים.


מנושאי הקורס

  • קולומבוס ומגלי הים הגדולים של ספרד ופורטוגל, עקרונות הניווט. בניית שני סוגי מצפנים.
  • מרקו פולו – מונציה לסין וחזרה – ציור עיר דמיונית בעקבות "הערים הסמויות מעין"(איטלו קאלווינו).
  • ז'ול ורן – מסעות דמיוניים מהכורסא - סקירה ודיון כיתתי על מדע, טכנולוגיה ועתידנות. כתיבת סיפור בדיוני.
  • מגלי עולם עתיקים וממשיכיהם (פניקים, ויקינגים, תור היירדאל...), כתיבת שיר מסע משלנו.
  • מסעות אל העתיד – גילוי החלל, היקום, בניית קפסולת זמן כיתתית ושיגורה ל"עתיד".
  • מסעות אל העבר – ארכאולוגיה. חשיבותן של תגליות - האם יגלו אותנו בעוד 2000 שנים?
  • אלברט איינשטיין – הילד שרכב על קרן אור.
  • לאונרדו דה וינצ'י – רב תחומיות של הרנסנס. בניית דגם רעיוני של מכונה דמיונית בהשראת לאונרדו.